Elbilen – historia, konstruktion och framtid

Elbilar blir vanligare och vanligare på svenska vägar. Fler och billigare modeller i kombination med fler laddstolpar och höjda bränsleskatter gör att fler ser att det finns pengar att spara på att lämna de klassiska bilmotorerna bakom sig, och dessutom kan man köra mycket bil med mindre dåligt miljösamvete! Både laddhybrider, som har både en förbränningsmotor och elmotor, och de renodlade elbilarna blir vanligare och vanligare. Sveriges rika grannland i väst, Norge, har satt som mål att endast sälja elbilar år 2025, ett ambitiöst mål om man ser till det faktum att de laddbara bilarna utgjorde 35% av bilmarknaden i landet våren 2017. Motsvarande siffra i Sverige var 4,8%, men ökningen sker fort även här. Mellan november 2016 och november 2017 ökade andelen laddbara bilar i Sverige med 62%. 70% av dessa utgörs av laddhybrider, resten av renodlade elbilar. Utvecklingen sker exponentiellt och ur miljöperspektiv ser framtiden ljus ut. Det som återstår är att staten och kommuner ser till att infrastrukturen hänger med i form av laddstationer.

Elbilens historia och utveckling

Den första elbilen byggdes redan i slutet av 1880-talet. Elbilen var tidigt en statussymbol och i början av 1900-talet var en ansenlig andel av alla bilar i USA och Europa eldrivna. De var tysta och föraren slapp starta dem med vev, vilket var fallet med bilar som hade förbränningsmotor. Bensinbilarna blev dock snabbt både billigare och snabbare och de bensindrivna modellerna tog snart över vägarna. Länge var bilar som drevs med fossilt bränsle det vanligaste på marknaden. Sedan kom uppvaknandet under oljekrisen och de stigande olje- och bensinpriserna som fick hela bilförsäljningen att avstanna. Då började man fundera över alternativa bränslen, och etanol ansågs ett kort tag vara lösningen ihop med elbilar. Problemet med elbilar var dock fortfarande att deras batterier inte kunde laddas med särskilt många watt, och det innebar begränsade sträckor en elbil kunde färdas utan att den behövde laddas igen. Det fanns dock de som genast ansåg att elnätet kommer att behöva byggas ut, vilket vi idag vet inte riktigt stämmer.Batteriets vikt krävde och en hel del rörelseenergi för att kunna förflyttas, vilket inverkade menligt på elbilens utveckling. Lösningen kunde vara att konstruera bilar av lättare och mindre energikrävande material, som kolfiber.

Zbee kan vara räddningen

Visst vore det helt underbart att kunna ta en snabbt lån på Capcito och komma hem med en Tesla till familjen. Tills det blir verklighet kan vi nöja oss med att köpa en Zbee. Det är ett mindre fordon framtaget i den lilla orten Lerum, i samverkan mellan Lerums gymnasium och Hans Folkesson. Idag rullar den lilla elbilen Zbee som taxi i Stockholm och det har slagit så väl ut att de fördubblar styrka av fordon nästa år. Fordonet är litet, lätt, och drivs helt av uppladdningsbara batterier. De är tysta, och smidiga, och förstör inte miljön överhuvud taget. Nästa steg borde vara att ha elbilar eller andra elfordon som helt drivs på solkraft. Vi tror på framtidens elbilar här, och ser hur en lättare och mindre bil på sikt vinner över en stor och välutrustad bränsleslukare. Men då tar vi hänsyn till miljöpåverkan också, och tänker att vi gärna lämnar en framtida jord åt våra barnbarn.